Matkailun tulevaisuus?


Bloggausteni väli jäi vähän turhankin pitkäksi. Kuka olisi uskonut, että etätyö kotikonttorissa voisi niin totaalisesti imaista kaiken ajan? Kirjoitan tätä tekstiä saaressa Airistolla. Lämpötila nyt on +28C ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Tänä vuonna juhannus oli aikaisemmin, kuin monena aiempana vuonna, ja lomakausi on nyt käsillä. Tuntuu siltä, kuin luontoäiti kiittäisi suomalaisia hyvästä koronakäytöksestä.  Lähipiirissäni on ollut monenlaisia "koronakeväitä". Osa ystävistä ja sukulaisista teki tiukasti töitä kotona, hoitaen samalla koululaisten etäkoulun valvontaa, osa joutui lomautetuksi. Monet vanhemmat sukulaiset eristäytyivät koteihinsa yksin tai kaksin ja joutuivat tukeutumaan apuun ruokaostosten sekä muiden palvelujen osalta. Kun rajoitukset alkoivat pikkuhiljaa purkautua, oli viesti joka puolelta sama: uupumus oli suuri. Monet kertoivat ensimmäisten viikkojen menneen kotona mukavasti. Oli helppo vetää verkkarit jalkaan ja aloittaa työpäivä tai muu puuhailu. Pian kuitenkin rutiinit alkoivat jo väsyttää ja seinät kaatua päälle. Itsekin jouduin pakottamaan itseni koneelta ylös, ulos ja lenkille. Työpäivät tuntuivat venyvän loputtomiin Teams ja Zoom kokousten täyttäessä työkalenterin. Iltaisin sohva ja TV kutsuivat houkuttelevasti. Onneksi meillä Suomessa kuitenkin metsät ja luonto ovat lähellä. Sääliksi kävi niitä ihmisiä esim. Italiassa, jotka joutuivat kotiinsa kuukausiksi, osa jopa ilman parveketta, jolta "ulkoilla".  

Monet tutkijat, tutkimuslaitokset sekä ministeriöt ovat kevään aikana heränneet keräämään tietoa Koronan vaikutuksista. Onpa kyse sitten "tuntemuksista seinien kaatumisesta päälle" tai kuluttajien ja yrittäjien  ajatuksista tulevaisuuden suhteen, on kaikki kerättävä tieto varmasti mielenkiintoista ja edessämme, kunhan tästä selvitään tai jo aiemminkin. Turun ammattikorkeakoulussakin kolme "Matkailu ja Wellness liiketoimintana" - osaamispolun opiskelijaa työstää parhaillaan opinnäytetöitään Turku Business Regionin toimeksiannosta. Töillä on luonnollisestikin eri näkökulmat: yhdessä kartoitetaan sitä miten majoituspalveluyritysten kotisivuilla koronan vaikutukset näkyvät asiakkaan suuntaan (esim. hygieniaohjeita, aamiaisen muuttuminen take awayksi ym.). Toisessa sitä, miten ohjelmapalvelujen ja tapahtumien kotisivuilla näkyvät koronan vaikutukset (esim. kävijämäärärajoitukset, rajoitetumpi palvelutaso ym.) Kolmannessa tarkastellaan koko matkailupalvelusektorin osalta koronan vaikutuksesta syntyneitä uusia/uudistettuja tuotteita (esim. drive-in tuotteet, virtuaalituotteet, uudenlaiset tuotekombinaatiot ym.)


Se, mikä jo nyt tuntuu varmalta, on historiamme jakautumisesta "ennen ja jälkeen Koronan". Kevät ja alkukesä ovat täyttyneet webinaareista, joissa matkailun asiantuntijat ovat pohtineet matkailualan tulevaisuutta. Osallistuin itsekin kolleegani kanssa puhujana yhteen Varsinais-Suomen matkailua käsittelevään webinaariin, jonka tallenne on ohessa: "Miten eteenpäin koronaepidemian jälkeen?". Keräsimme puheenvuoroomme tietoa erityisesti maailmalta, jossa suuret ja pienemmätkin tutkimuslaitokset olivat jo ansiokkaasti tutkineet asiaa. Lähes kautta linjan viestittiin kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta ja ennustettiin, että vastuullinen matkailu saisi vihdoin enemmän jalansijaa. 

TS paneeli 13.6.2020
TS paneeli 13.6.2020.
Hallitus on viimepäivinä purkanut koronarajoituksiaan ja matkailullekin on vihdoin näytetty varovaista vihreää valoa. Aluksi voimme odottaa matkailijoita samanlaisessa koronatilanteessa olevista lähimaista, Ruotsia lukuunottamatta. Matkailu- ja ravintolaliiketoiminta tarvitsee nyt kipeästi asiakkaita. Oma toiveeni, jonka olen myös Turun Sanomien vakiopaneelissa kesäkuussa tuonut esille on, että suomalaiset nyt malttaisivat jäädä matkailemaan kotimaahan. Jokainen Suomessa käytetty matkailueuro tuottaa 56 senttiä myös muille toimialoille ja buustaa tätä kautta talouttamme laaja-alaisesti. Jos tästä alallemme katastrofaalisesta keväästä haluaa jotain hyvää etsiä, on se ehkä se, että vihdoinkin matkailualan merkitys työllistäjänä ja taloudellisesti merkittävänä alana tunnustetaan. 

Mikä sitten on matkailun tulevaisuus? 

Oma vahva ajatukseni on, että täältä noustaan ylös entistä ehompana ja vahvempana. Aikaa tähän tulee kuitenkin kulumaan, ehkä vuosiakin tiettyjen matkailunsektoreiden osalta. Nopeimmin toipuu liikematkustus ja sitä tukevat palvelut, kuten hotellit. Myös ravintolat saavat nopeasti toimintansa ylös, kunhan loputkin rajoitukset puretaan. Osa matkailusta, esim. kokousmatkailu, tulee jatkossa osittain korvautumaan online -palveluilla. Suomella on kuitenkin kaikki edellytykset toipua myös lomamatkailukohteena. Meillä on luontaiset edellytykset vastata "uuden normaalin" vaatimuksiin: puhdasta ilmaa, luontoa ja tilaa riittää. Nyt onkin äärimmäisen tärkeää kehittää vastuullisia palveluja myös matkailussa, sillä niitä ei todellakaan ole liikaa tarjolla. Onneksi "Sustainable Travel Finland" -ohjelma tukee tätä tavoittetta. Toinen kehittämistä vaativa asia on hygienia ja puhtaus - myös sillä saralla tekemistä riittää. 

Nyt minua kuitenkin kutsuvat Airiston aallot, jotka ovat tässä kotirannassa jo +24C lämpöisiä. Ennenkuin sinilevä etsiytyy tännekin, on tästä luksuksesta nauttitava täysillä! Lisää pohdintoja on luvassa tässä lomailun ohessa. Lämpöä ja aurinkoa kaikille!

 



  





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

MATKAILUALA ELÄÄ KOHTALON HETKIÄ – MITEN SUOMESSA ETEENPÄIN?

Lapin Wellness on tunturipurojen raikkautta ja savusaunaa

Matkailua maailman kauneimmassa saaristossa